lördag 29 januari 2011

Seminarie grupp 5 13/1 -2011

Seminarie grupp 5 13/1 -2011
Förberedelser inför detta seminarie:
Helldén, G mfl (2010)/ Vägar till natur-vetenskapens värld ämneskunskaper i didaktisk belysning.

Vi diskuterade utifrån boken och funderade över hur vi på ett begripligt sätt skulle få in naturvetenskapen och tekniken i det vardagliga arbetet på förskolan. Den reviderade Lpfö 98 kommer att medvetandegöra arbeta med No och teknik på ett nytt sätt. Tidigare har förskolans pedagoger valt själva hur stor plats ämnena ska få i verksamheten, men efter att läroplanen träder i kraft blir det ännu en del som barnen ska erbjudas i verksamheten.

Det blir viktigt för oss att samla på oss kunskaper i ämnet, så att vi sedan kan beskriva för barnen  de naturvetenskapliga begreppen. Ett viktigt redskap blir de didaktiska frågorna men också faktakunskaperna.
Ett viktigt arbete är att synliggöra ämnet både för oss själva som pedagoger och som medskapare på våra arbetsplatser. En del av oss har bara börjat arbete med att skapa goda förutsättningar för barnen att uppleva, utveckla och inspireras till framtida naturvetar, medans andra arbetat en del sedan tidigare.

Hur arbetar vi vidare?

Det gör vi genom att:
  • Pedagoger samlar på sig kunskaper i ämnet
  • Väcker intresset hos barnen och kollegorna
  • Medvetet plockar in No-Teknikdelar i våra Temaarbeten
  • Hitta vardagssituationer där barns frågor blir vägledande för olika forskningsområden
  • Tar vara på årstidsväxlingar, växter - djur
  • Erbjuder barnen litteratur i ämnena som kan väcka nyfikenheten hos dem
  • Fixa experimentlådor som uppmuntrar till att utforska tillsammans med barnen i mindre grupper.
I vår seminariegrupp diskuterade vi också utomhuspedagogiken den ger på ett naturlig sätt många möjligheter i vardagliga situationer där pedagoger och barn kan uppleva och  kreativt undersöka.
Vid datorn Ingvor

3 kommentarer:

  1. Jättebra sammanfattat! Det är så inspirerande och diskutera detta ämnet för nu upptäcker man nya saker hela tiden som man tidigare inte reflekterat så mycket över. Idag hade vi hemkunskap och gjorde frukost. Vi kokade ägg och då började tankarna genast vandra in på naturvetenskap och teknik. Nästa gång ska eleverna få välja om de vill koka eller steka äggen, det ni?! :)

    SvaraRadera
  2. Oj, glömde skriva mitt namn. Priya här...:)

    SvaraRadera
  3. Nu måste jag testa tekniken och kontrollera mig själv....kanske fungerar det och min signatur visar sig.
    I dag hände en kul grej på jobbet. Barnen var väldigt högljuda och jag bad dem sänka rösten så att hammarne i örat inte behövde jobba så mycket. Fyra barn tystnade tvärt och tittade storögt på mig.... " Vad sa du fröken? Man kan inte ha hamrar i öjat..".sa en fyra årig flicka.
    " Jo det kan man visst, det har vi alla. Det finns andra spännande saker därinne i örat också.
    Vad tror ni att man har mera? undrade jag.
    " Blod och skellet svarade en pojke som tittade mycket misstänksamt på mig.

    " Kom så går vi till datorn och letar upp en bild på örat kanske hittar vi en som visar hur det ser ut innuti kroppen"
    Vi hittade snart en fin bild från wikipedia.
    Jag berättade för dem var hammaren, trumhinnan,stigbygeln, snäckan och örontrumpeten fanns på bilden.

    Wow vilket samtal vi fick !!
    Ses i morgon.

    SvaraRadera