söndag 10 april 2011

Det sa poff!

Genomförande av experiment, ägget i flaskan.

Jag hade förberett 4 barn om att följande dag ska det bli ett nytt experiment som de fick lov att vara med i om de ville. Ett av barnen ville absolut vara med och tyckte att jag skulle berätta vad det var för experiment. Jag ville inte säga något innan, i alla fall inte bara till ett av barnen, de ska få chansen till samma förutsättningar och förkunskaper tycker jag. En liten stund innan jag skulle gå hem så satt de 4 aktuella barnen tillsammans och när jag sa hejdå kom givetvis frågan igen, okej sa jag, ni kan få en ledtråd av mig. Det handlar om ett ägg och det kommer även att vara lite eld med i experimentet, men mer än det säger jag inte. Nu hade jag skapat en spänning och en förväntan hos barnen.

Nästa dag så samlades jag och de 4 barnen i vår ateljé. Jag visade vinkaraffen och ägget samt en liten bit papper för dem och sa att det är de här sakerna som är med. Jag berättade att pappret ska ligga i flaskan och tändas på och i det skedet ska ägget läggas ovanpå flasköppningen.

Vad tror ni händer då? frågade jag barnen. Jag bad dem att rita varsin teckning om vad de tror ska hända. Det här är vad de trodde:

· ägget åker ner,

· ägget blir mera kokt

· det kommer brinna i ägget

· det kommer bli imma på insidan av flaskan

När jag tände på pappret så slocknade det direkt, jag kände mig tveksam så jag tände två gånger till innan jag satte dit ägget, samtidigt sa jag till barnen att titta noga nu för det här kan gå väldigt fort.
POFF
sa det och ägget åkte ner med en smäll, barnen skrattade så de nästan kiknade. Vi hade planerat att säga en trollformel, men det hann jag aldrig med. Ett av barnen tittade lite misstänksamt på mig och sa, var det verkligen så det skulle hända?
Ja, det var detta som skulle hända. När jag satte dit ägget så kunde ingen ny luft komma in och elden tar slut på syret, då blir det ett undertryck inuti flaskan som suger ner ägget.
Barnen var helt fascinerade av det som hänt så vi pratade om det en stund innan jag bad dem att rita igen, den här gången vad det var som hände.

Utvärdering:

Det blev väldigt detaljerade teckningar och jag bad dem även att berätta om hur det hände med hjälp av sina teckningar när de ritat klart, det var tydligt att de hade fått en förståelse för hur det gick till. Vi har satt upp bilder på experimentet och deras teckningar på väggen, flera av dem har berättat med hjälp av dem för andra barn och sina föräldrar.

I Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godeé står det om att barn behöver använda många intryck och sinnen för att ta till sig en kunskap, genom att rita före och efter får de ner sin teori på papper för att sedan utveckla den till det som egentligen hände genom att de fick se det och vara med och uppleva det på plats. Förskolan har den kulturen att barn får prova sig fram och ger dem det institutionella lärandet genom leken, där material och en tillåtande miljö främjar deras upptäckarlust. Ett individuellt lärande kan man se genom olika former av dokumentation, som t.ex teckningarna i mitt experiment. Teckningarna visar också på ett interpersionellt lärande då alla får lov att tro på sin egen teori, det finns inga fel, bara saker att undersöka och lära sig av.


Katharina

1 kommentar:

  1. Hej KatarinaÅh, vilket roligt experiment. Jag blir inspirerad att försöka själv. Du lyckades bygga upp en spänning hos barnen där de var förväntansfulla över vad som skulle ske. Det är också stimulerande när barnen kommenterar vad som händer som din kille som frågade om det verkligen var detta som skulle hända. Att barnen sen avslutade med att rita varsin detaljrik teckning som de redovisade för kompisar och barn är ett kvitto på att barnen tyckte experimentet var spännande

    Hanna Strömblad

    SvaraRadera