Jag valde ut tre barn i gruppen som är mellan 2-3 år. I texten kallar jag dem Alex, Oliver och Ida. Jag frågar om de vill vara med på ett experiment, där vi ska trolla.
(Alla):-Jaaa!
Flaskan som vi ska använda i experimentet står på golvet framför barnen. Jag frågar dem om de vet vad luft är. Utan att jag sagt något mer visar de att det har en förförståelse om luft och att den inte syns.
(A):- Det finns i flaskan!
(O och I):- I flaskan!
(Ped.): - Ja det finns luft i flaskan! Alla tre barnen tittar ner i flaskan.
(Ped.): - Ser ni luften?
(Barnen): - Nää…
(Ped.): - Nää, den syns inte.
Jag tar fram ett kokt ägg och skalar det. Sedan placerar jag det i flaskhalsen, där det sitter fast.
(Barnen): - Ett ägg!
(Ped): -Tror ni att ägget kan åka ner i flaskan?
(A): - Nää…(han försöker peta ner ägget med fingret). O och I gör likadant.
(Ped): - Ska vi trolla nu?
(Barnen): - Jaaa!
Barnen får först rita vad de tror kommer hända med ägget. Alla barnen ritar endast ägget. Alex ritar ett stort ägg och tror att det kommer växa. När barnen ritat färdigt tar jag fram pappret och en tändare, provar att trycka så det kommer fram en liten eldlåga.
(A): -Eld!
Barnen vill prova att blåsa ut elden. Alla får prova att blåsa. De vet att genom att blåsa på elden så slocknar den.
Sedan tänder jag eld på en bit papper och stoppar ner i flaskan.
(Alla på barnens initiativ): - Hokus pokus filijokus! (samtidigt som de gör rörelser med armarna).
Ägget sugs ner i flaskan. Barnen häpnar. Eftersom det bildas rök ser de inte ägget med en gång.
(O): - Det är borta!
(A): - Det är i flaskan!
I tittar ner i flaskan, A och O tittar också ner.
(O): - Där är det!
(I): - I flaskan! Vi trollade!
(Ped): - Vad var det som var i flaskan först? Som vi inte såg?
(A): - Luft.
(Ped): - Vi eldade bort luften, så ägget fick plats.
(A): - Ja, vi trollade. Nu får ägget plats.
Barnen får än en gång rita sin upplevelse. De ritar ägget och flaskan på sina teckningar. Den här gången syns det tydligt att barnen ritat när ägget är i flaskan. Efteråt var de lika nyfikna på hur vi skulle få ut ägget ur flaskan eftersom det satt fast. De vände och skakade på flaskan utan att få ur ägget. Till slut föreslog barnen att vi skulle ta ut det med en kniv. För att få ut ägget var vi tvungna att dela det i bitar inne i flaskan.
Någon vecka senare träffar jag Oliver. Jag frågar honom om han kommer ihåg när vi trollade med ägget. Oliver skiner upp när han pratar om experimentet.
(O): Jaaa...ägget åkte ner i flaskan!
(Ped): Hur kunde ägget åka ner i flaskan?
(O): Vi trollade så ägget fick plats.
Utvärdering:
För att fånga barnens intresse var det ett uppskattat experiment eftersom det upplevdes med många sinnen. Dels genom att barnen fick se förloppet, ljudet av ner ägget sugs ner, lukten av röken och att de fick känna att ägget faktiskt satt fast både innan och efter experimentet. Harlen och Symington (1996) skriver om hur viktigt det är för barn, i tidig skolålder, att göra iakttagelser inom naturvetenskapen. Barnen på förskolan får redan tränas att göra iakttagelser vid olika naturvetenskapliga processer. Barnen var ivriga att berätta för de andra pedagogerna om experimentet efteråt. De berättade att de trollat ner ägget i flaskan. För att barnens förståelse ska öka återupprepas experimentet så nya frågor och funderingar kan komma fram.
Så härligt med trolleri!! Så enkelt, men det lär ändå så mycket. Är övertygad om att dessa barn alltid kommer ihåg detta trolleri, kanske det blir ett populärt partytrick de senare kan göra i tonåren :))
SvaraRaderaAnna-Karin Hofmeijer