Intresset för luft som fenomen skapade ytteligare tillfällen eftersom barnet visade ett stort intresse att fortsätta. Ett lärande gjordes möjligt då barnet fick vidareutveckla och pröva, ytterligare expriment. I vattnet finns en droppe diskmedel och ett uns vit färg. Det gjorde att luftbubblorna blev synliggjorda och ett lärande kunde ske. Barns frågor och vuxnas förmåga att fånga upp kan utveckla och förstärka ett intresse och en vilja hos barn att lära mera. Helldén (2010).
Min egen reflektion har fått ett nytt perspektiv, under den här naturkunskapskursen. " Det är inte barnen som sätter begränsningarna utan oftast vi själva. Istället för att utforska det okända, håller vi oss inom ramarna för det vi kan. Barn är mera kompetenta än vad vi vuxna oftast tror". Pojken på bilden är ett levande bevis på att barn är födda till utforskare, upptäckare och utvecklar dessa förmågor om vi som vuxna, vågar utmana och ge dem möjligheterna att få pröva.//: Ingvor
Hej Ingvor!
SvaraRaderaJag håller med dig i ditt citat. Själv så har mina naturvetenskapsglasögon(oj vad långt ord)på näsan lite oftare nu än förut. Just den här förmågan att fånga tillfället till lärande när det ges. Igår tvättade jag händerna med en 1åring. Han ville ha tvål och tillsammans gnuggade vi upp bubblor i hans händer. Sedan fick han uppleva att de försvann.Med miner och utrop kunde jag tolka hans upplevelse som roligt och att han blev förvånad då de försvann!! Bubblor är kul!!
//Jörel