torsdag 3 mars 2011

Humor som verktyg

Det är lätt att glömma bort att luften finns trots att den är runtomkring oss, överallt. Precis som i vatten kan man hitta kraft. I luften kallas den för lyftkraft och utan att vi märker av den väger den en hel del. Hur kan man hitta en rimlig förståelse och en lätt förklaring på detta fenomen, så att barn i förskoleåldern kan öka kunskap om luft.
I en av de experimentböcker som vi hittat fanns denna förklaring.
” Tro det eller ej, men om du vägde ett föremål och sedan kunde ta bort luften, skulle det väga mer, på samma sätt som du väger mera när du släppt ut vattnet ur badkaret, om lufttrycket är lika stort eller större än dess  vikt”.
Tänk att fritt få sväva i luften!
1982 Larry Walters bestämde sig en före detta pilot att ännu en gång göra en flygtur. Han band fast 45 stycken heliumfyyllda väderballonger vid en trädgårdsstol och satte sig själv tillrätta.
När han släppt taget trode han att han skulle sväva fritt några meter över mark, men istället fick han uppleva en luftfärd till 3200 meters höjd. Däruppe i Stratosfären fick han sitta i 14 skräckfyllda timmar, innan ett trafikflygplan passerade. Piloten i planet rapporterade till en räddningshelikopter som hittade Larry på 3000 meters höjd. De bogserade in hans skapelse så att han åter nåde fast mark. I Stratosfären finns det skyddande orzonskiktet som motar solstrållarna. Utan detta skydd skulle de flesta levande varelserna dö på jorden. Vi befinner oss i atmosfärens 2 skikt och är mellan 11 och 50 km över marken. I detta skikt befinner sig den mesta flygtrafiken, väderballongerna, luftballongerna och så undantager Larry Walters som troligtvis gjort sin sista flygtur på egen hand.
Redan på 1590- talet undrade en italiensk vetenskapsman om luftmotståndet som naturfenomen. Galileos testade sina funderingar från det lutande tornet i Pisa. Det spelade ingen roll vilken vikt hans båda kanonkulor hade, de föll alltid samtidigt oavsett när han prövade att släppa ner dem mot marken. Hans teorier gjorde att han kom i konflikt med påven som inte gillade hans vetenskapliga metoder.
1971 gjorde astronauten David Scott om Galileos experiment på månen. Den gången använde han en fjäder och en hammare. Trots att det inte fanns någon luft på månen som kunde bromsa fjädern landade föremålen samtidigt.
Det kallas gravitation = tyngdkraft
Lufttrycket påverkas av gravitationen. Trots att luften är osynlig har den i alla fall vikt. Luftens tryck visas ofta i samband med väderprognoser eftersom lufttrycket påverkar vilket väder vi får. Då det benämns som lågtryck eller högtryck.
Vill du räkna ut luftens tryck mot jordytan behöver du denna formel.
10 Newton per kvadratcentimeter (10N/cm2)
Allt detta hittades i en experimentbok för barn skriven av John Graham (2003)
Tack för en trevlig dag på Högskolan. Fixade inte bilderna Nina men det kanske du kan göra.

5 kommentarer:

  1. Det strular med mitt konto. Det var helt omöjligt att logga in med mitt gmail konto så att jag kunde göra kommentaren med signatur.
    Vet inte riktigt hur jag ska gå in i denna blogg och göra kommentarer i fortsättningen utan att skriva ut mitt namn i vår gruppblogg. Vårt bidrag till bloggen om humor i lärprocessen saknar bilderna och genom Ninas kunskaper så hoppas jag att de snart ska tillföras, då en bild i detta fall förstärker vår text.//: Ingvor

    SvaraRadera
  2. Bra att du fick in texten Ingvor, jag lyckas inte med bilderna. De går att kopiera men inte klistra in eller sparas någonstans. Vet du möjligen vilket format de är sparade i? Det hade varit kul att få med den ena iaf, Vi får jobba vidare med detta.

    Nina

    SvaraRadera
  3. De är tagna med min kamra och jpg... kanske testar jag minneskortet direkt och ser om jag får med bilderna den vägen. Försökte också att kopiera men utan at lyckas...//: Ingvor

    SvaraRadera
  4. Hej hej!
    Har precis läst om Empedokles som levde på 400-talet f. Kr. Han var den förste som genom experiment upptäckte luften som ett materiellt ämne! Med sina experiment visar han att luft tar plats, trots att den är osynlig. Empedokles gör experimentet, då med en vattenklocka, som vi än idag visar för barnen fast med en flaska med öppen botten som vi sänker ner i vattnet. Då det blir en luftficka i flaskan, som försvinner då vi skruvar av locket. Intressant läsning! Källa: Ekstig, B (2002)

    SvaraRadera
  5. Vad roligt Priya!
    Nu ska jag testa tekniken, igen. Jag gick in via min gmail och upptäcker att jag kan skriva kommentarer, men inte lägga in egna inlägg. jag måste erkänna att detta är väldigt konstigt.

    Jag ska nu logga ut och gå in via grupp 5B så får vi se om jag kan lägga till bilderna.//:Ingvor

    SvaraRadera