Teknik i förskolan
Ginner och Mattsson tar i sin bok, Teknik i skolan (2009) upp begreppet teknik, vad betyder det egentligen? Jag blev nyfiken och slog upp ordet i svenska akademiens ordbok på nätet; lära om, behärskande av tillvägagångssätt som används vid utövandet av verksamhet som kräver särskild färdighet. Inte blir man så mycket klokare av den förklaringen men när jag granskar mig själv så har jag nog tänkt mig teknik som något maskinellt, kugghjul osv. Att hela vår fantastiska kropp faktiskt bygger på att vi kan förstå och hantera teknik är en sak som jag inte har tänkt på utifrån ett tekniskt perspektiv men det som är min största upptäckt under den här kursen är hur man kan skilja på naturvetenskap, teknik och matematik. Hur beroende vi är av teknik i vardagen har jag fått uppleva under den senaste veckan då jag har haft min vänstra arm gipsad, från att vara ”enarmad” så fann jag att efter bara två dagar så hade jag hittat en massa knep och olika nya sätt att utföra de vanligaste sysslorna med både hushåll och den personliga hygienen, vilken tur att vi människor är konstruerade på det sättet.
På förskolan ser man teknik hela tiden utan att egentligen tänka på det, barnen bygger och konstruerar, de limmar med olika tekniker för olika material. Sen har vi ju leken där det finns mycket motorik ock teknik, ta bara vattenleken som exempel med allt hällande och undersökande som pågår i den leken. I vår mekarhörna sitter det nästan alltid någon och lyckan är att få vara först att skruva isär en helt orörd apparat för att se vad som döljer sig innanför. Nu senast har vi haft tre stycken stora räkneapparater till barnen av olika märken, det har varit spännande. Barnen själva har förstått att de används till samma sak men de har sett olika ut på insidan, spegelvända och olika storlek på skruvar och andra delar, hur kan det komma sig? Det gäller att vi vuxna på förskolan finns med och kan fånga upp dessa diskussioner så att barnen kan få svar och möjlighet att forska vidare. Ett av barnen löste det snabbt genom att säga: Det finns ju olika bilar också, så då måste det finnas olika såna här apparater, därmed var de nöjda för den här gången och har ju på sitt sätt förstått att det finns olikheter men ändå är det samma användningsområde.
Varför teknik i skolan/förskolan?
Ginner, Mattsson (2009) skriver mycket om skillnaden på teknik och naturvetenskap, att det är viktigt att hålla isär de begreppen. Många inklusive mig själv tror att teknik bara handlar om datorer och maskiner. Det de vill få fram är att man ska lära sig hur tekniken kom till, innan industrin utvecklades. Det är ju människan själv som från början har gjort upptäckter och uppfinningar som används för att underlätta vår vardag, utan människans egen kraft och förståelse hade tekniken idag inte kommit till alls.
Naturvetenskap är att teoretiskt förklara varför, medan tekniken förklarar hur det fungerar.
Katharina Johansson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar