måndag 21 mars 2011

Teknik i skolan
Ginner, T & Mattsson, G (1996)

Min son, som är 5 år, hamnade i en teknisk problemlösning en kväll när vi skulle titta på film och då menar jag inte DVD- film utan på det gamla sättet genom VHS. Han skulle sätta igång filmen, men han stod konfunderad framför videon. Den moderna tekniken hade fångat honom och jag kunde läsa hans tankar: - Hur ska jag få i filmen i den här apparaten? Han började testa genom att försöka stoppa in filmen med fodralet på i videofacket. Upptäckten att det inte gick kom över honom fort. Jag fick till slut fråga honom hur han skulle göra, då hörde han att det fanns ju något i fodralet. Han skrattade till när han öppnade fodralet och satte i filmen. Play knappen på fjärrkontrollen kände han igen och myskvällen var räddad!

Till att börja med vill jag bara påpeka att det är positivt att boken är skriven av både kvinnor och män. Ur ett genusperspektiv i skolan tror jag det skulle hjälpa om lärarna förklarade lite mer vad teknik är och förklarade bredden som teknik innebär. Att det inte enbart handlar om mobiler, datorer och maskiner, utan att teknik även handlar om kläder, köksredskap och skrivmaterial. Det är ju bara att gå tillbaka till sig själv och sin egen okunskap om teknik, som ändrats tack vare den här kursen. Historiskt sätt har den teknik som kvinnor utvecklat inte fått samma uppmärksamhet som den som skapats av män. Eleverna får inte erfara att det finns kvinnliga forskare inom tekniken, enligt Gunilla Mattsson (kap. 5).

Tekniken kan kännas främmande för att den utvecklas med fart. Man hinner inte lära sig den nya mobilen innan en nyare variant finns på marknaden med fler finesser än tidigare.

Thomas Ginner (kap. 2) skriver om teknikens motiv och påpekar att tekniken handlar till väldigt stor del om problemlösning. Lösningarna behöver inte alltid vara tekniska utan genom samhälleliga och naturvetenskapliga faktorer kan det vara det som påverkar lösningen. Definitionerna av begreppet teknik är ett flertal, men en definition som författaren vågat sig på är att ”teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon själv utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process”( s.22). Skillnaderna mellan naturvetenskapen och tekniken är att naturvetenskapen vill förklara varför saker och ting är som det är, medan tekniken undersöker hur saker och ting fungerar. Tekniken relateras till människan och samhället, medan naturvetenskapen är fenomen kommen av naturen själv.

Dagens samhälle har teknik som kan rädda liv, skapa liv (t.ex. provrörsbefruktning) och underlätta vardagen för människor med funktionsnedsättningar av olika former. Eftersom jag arbetar inom träningsskolan ser jag många hjälpmedel som ger eleverna ett mer självständigt liv. Lotta Holme (kap. 8) påpekar att forskningen om människor med funktionsnedsättningar fortskrider inom ett flertal ämnen. Därmed frågor om tekniska hjälpmedel för att hitta vad de funktionsnedsatta behöver. Sverige är långt utvecklade inom hjälpmedelsområdet, men tillverkningskostnaderna är höga. På min arbetsplats är eleverna i stort behov av kommunikativa hjälpmedel. Vi använder diktafoner av olika slag, bilder, datorer m.m. Eleverna blir stärkta och får möjligheten att kunna uttrycka sig.

På min VFU-plats, som är en förskolavdelning med barn i åldrarna 1-3, möter barnen teknik anpassade efter deras ålder och utvecklingsnivå. Materialet är större och lätthanterligt för små händer. Miljön är tillåtande och barnen får undersöka materialet. Alla barnen är delaktiga vid byggen av olika slag, både pojkar och flickor. En 1-årig pojke visade stort intresse när jag försökte få avdelningens telefon att fungera. Jag satt på golvet och kopplade sladdar, då han ställde sig bredvid mig och lutade på huvudet för att sedan hjälpa till att sätta i kontakten i uttaget. Han satte sig i mitt knä och pekade på telefonerna i instruktionsboken. Vi hade en dialog om hur vi skulle få telefonen att fungera. Tyvärr fick vi inte någon rätsida på vad problemet var utan fick överlämna problemet till någon kunnigare inom området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar