torsdag 24 mars 2011

Planering för experiment om lufttryck

När vi planerade vårt naturvetenskapliga experiment använde vi oss av de didaktiska frågorna. Experimentet är tagit från ”Kul att kunna om luft” (Walpole, B 1989).

Vad: Ett experiment som visar lufttryckets egenskaper. Material: Ett kokt ägg utan skal, en flaska med hals som är smalare än ägget, en bit papper och tändstickor. Vi dokumenterar experimentet med hjälp av kamera och diktafon.

Varför: ”Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (s. 10).

”Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap” (s.10).

”I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem” (s.6).

”Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barn lär av varandra. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utvecklingen och lärande. Förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer” (s.7).

Hur: Experimentet - Kontrollera att ägget passar i flaskhalsen och inte åker ner. Skrynkla ihop pappret och stoppa ner i flaskan. Tänd på pappret genom att släppa ner en brinnande tändsticka i flaskan. Lägg ägget i flaskhalsen.
Förväntat resultat: Att ägget sugs ner i flaskan.

Vi samlar barnen och frågar om de vill följa med och experimentera. Innan experimentet slutförs ställer vi en öppen fråga: Vad tror ni kommer hända med ägget? Barnen får genom att rita och samtala, beskriva sina förväntningar om experimentet. Tillsammans använder vi oss av en trollformel för att se vad som händer med ägget när vi tänt eld på pappret och stoppat ägget i flaskhalsen. Barnen får avslutningsvis rita och reflektera om vad som hände med ägget. Pedagogerna dokumenterar barnens reflektioner och tankar.

Vem: Experimentet utförs på tre olika förskolor och genomförs med 3-4 barn i åldrarna 2-5 år.


Referenslista

Utbildningsdepartementet (rev. 2010) Läroplan för förskolan (Lpfö-98/10). Stockholm: Fritzes

1 kommentar:

  1. Det skulle vara intressant att läsa om den naturvetenskapliga förklaringen till ert fenomen (kanske inte något ni tar upp med barnen)... vad är det som händer?
    // Susanne

    SvaraRadera