Om att bli dokumenterad – etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Lindgren, A-L & Sparrman, A
Vi har diskuterat etiska aspekter på dokumentation utifrån en artikel av Lindgren, A-L & Sparrman, A.
”För att utvärdera förskolans kvalitet och skapa goda villkor för lärande behöver barns utveckling och lärande följas, dokumenteras och analyseras.” (Lpfö-98/10 s.14)
När vi dokumenterar barnen i förskolan är det viktigt att få barnens godkännande att vara med på bilder. Om barnet inte vill medverka måste vi respektera deras val. Föräldrar måste också gett sitt medgivande till dokumentation i form av bilder, video- och röstinspelningar, observationer o.s.v. Kraven på oss ökar genom våra styrdokument, men kan försvåras om barn och föräldrar inte vill bli dokumenterade. Vi måste vara medvetna om kulturkrockar som kan uppkomma och därför vara tydliga om varför vi dokumenterar.
Det är särskilt viktigt när vi dokumenterar yngre barn att vi har tänkt igenom hur vi använder bilderna, då barnen inte alltid kan uttrycka sitt medgivande.
Syftet med dokumentationen behöver vara genomtänkt och väl medvetet för alla som ingår i arbetet och att vi vet vad vi ska använda det till. Vad gör vi på förskolan och vad lär sig barnen? Dokumentationen behöver det utvärderas och reflekteras om för att kunna synliggöra eventuell utveckling.
Referenslista:
Lindgren, A-L & Sparrman, A (2003) Om att bli dokumenterad – etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Elektronisk länk: http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
Utbildningsdepartementet (2010) Läroplan för förskolan (Lpfö-98/10) Stockholm: Fritzes
Närvarande:
Priya Mohlén
Katharina Johansson
Annika Eliasson
Ann-Sofie Hallberg
Ingvor Karlsson
Linda Svensson (mobilt närvarande)
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaPå tal om dokumentation
SvaraRaderaI går hade vi öppethus på min förskola för allmänheten. På våra väggar hade vi dokumentation i form av barns alster, barns lärprocesser samt foton i våra fotoramar. Barn och föräldrar uppskattar vår dokumentation men kanske inte är medvetna om att andra kan ta del av den.Vi är bra på att ta in medgivande från föräldrar vad det gäller om deras barn får medverka på bild på vår hemsida, i tidningar och i skolkatalog.Den etiska aspekten för arbetet med förskolans dokumentation är något som behöver lytas och diskuteras på våra förskolor. Det ska jag göra på nästa arbetsplatsträff.
// Anneli Karlsson " 1014"
Jag har ställt en fråga ang etik och dokumentation i grupp 5 a:s blogg...
SvaraRaderaFundera över den och återkom i fall ni vill...
// Susanne K
Hej Susanne min fråga är stäld i grupp 5A. Det är viktigt att vi diskuterar etiken. Det är många saker att ta hänsyn till kulturkrockarna kan bli många. Att visa vad barnen gör är en stor del av deras möjligheter till eftertanke och återkoppling i vardagen. samtidigt finns det religion, kultur och även barn med skyddad identitet att ta hänsyn till.
SvaraRaderaJag hoppas få verktyg som gör att dessa saker blir hanterbara och utvecklande, då jag känner en osäkerhet i vad som är tillåtet inom ramen för tystnadsplikten. //: Ingka